Voor één van onze klanten in de Autolease branche hebben wij een workflow management systeem geïmplementeerd waarmee het volledige krediet assessment proces is geautomatiseerd en gedigitaliseerd. De WFM techniek we hebben gebruikt is gebaseerd op Camunda. Camunda modellering gebruikt BPMN en DMN talen zodat technische en niet-technische stakeholders kunnen samenwerken en ontwerpen.
Het kredietassessment proces bij de klant was voorheen verdeeld over vier systemen en per land waren dit verschillende (legacy) systemen. In de digitale transformatie hebben we een systeemharmonisatie bewerkstelligd, waarbij de kredietassessment functionaliteit is ingebouwd in het Oracle-based CRM systeem. Salespersonen en andere gebruikers starten de assessment door op een knop te drukken in het CRM systeem. Het CRM systeem haalt vervolgens alle interne gegevens van de aanvrager op om te bepalen wat de krediet- en betaalstatus is van de aanvrager van de lease auto’s. Op basis van de interne data krijgt de klant een interne kredietrating. Vervolgens wordt in dezelfde flow de externe data van de aanvrager opgehaald bij land-specifieke kredietbureaus zoals BKR en Graydon (NL), Crefo (Duitsland) en Altares (Frankrijk). De twee krediet ratings gaan het interne kredietassessment model in en tegelijk wordt een check gedaan op het internationale frauderegister en de internationale sanctielijst om te checken of de bestuurders van de aanvrager een vermelding hebben van fraude, en of de klant zaken doet met partijen of in landen die op de internationale sanctielijst staan. Indien dit alles okay is wordt het krediet vrijgegeven en mag de salespersoon zaken doen met de klant en de auto’s leveren.
Doorlooptijd
De transformatie duurde twee jaar en er werkten 40 projectmedewerkers aan het project verdeeld over elf landen. Het project werd binnen de gestelde tijd opgeleverd (twee maanden ervoor zelfs) en met een bescheiden kostenoverschrijding van 3%, die ruim binnen de geaccepteerde marge viel (25%).
Agile en Waterval
Het project was een mix van Agile en Waterval. De ontwikkelteams werkten agile scum met twee-wekelijkse sprints die werden afgerond met demo sessies. Daarnaast was er wel een rapportagestructuur met een tweewekelijkse Sounding Board waarin alle CIO’s van de landen zaten en een maandelijkse Stuurgroep geleid door de CIO en COO vanuit de directie van het hoofdkantoor.
Referenties vanuit de genoemde stakeholders van de klant zijn beschikbaar op aanvraag.
Wil je meer weten over deze case, of ben je benieuwd wat Seventrees voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op.
Wil je meer weten over deze case, of ben je benieuwd wat Seventrees voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op.