Nog meer werk! Hoe dan?
Word je ook zo moe van dat eindeloos staren naar je overvolle agenda en de stress die daarbij ontstaat.
Gelukkig bestaat er een oplossing voor dit probleem: het Eisenhower ‘Urgent/Important’ principe. President Dwight D. Eisenhower zei in zijn toespraak in 1954: “Ik heb twee soorten problemen: de dringende en de belangrijke. De dringende zijn niet belangrijk en de belangrijke zijn nooit dringend.” Met dit principe kun je prioriteiten bepalen en de activiteiten onderscheiden die je moet doen en de zaken waar je beter niet (zelf) aan kunt werken.
De Eisenhower Decision Matrix
De Eisenhower Decision matrix heeft vier categorieën; belangrijke & urgente, belangrijke & niet-urgente, niet-belangrijke & urgente en niet-belangrijke & niet-urgente taken.
- Belangrijk & urgent: dit zijn activiteiten die niet konden worden voorspeld en taken die je uitgesteld hebt tot het laatste moment. Je kunt die laatste voorkomen, door vooruit te plannen.
- Belangrijk & niet-urgent: dit zijn taken die je helpen om je persoonlijke en professionele doelen te bereiken.
- Niet-belangrijk & urgent: dit zijn taken die door anderen worden vereist. Delegeer of zeg op de juiste manier ‘nee’ als je deze taken niet kunt (en wilt) doen.
- Niet-belangrijk & niet-urgent: deze activiteiten zijn afleiding, vermijd deze als het kan.
Organiseer de taken
- Richt je agenda op zo’n manier in, dat je voldoende tijd reserveert om je doelen te halen (categorie 2).
- Zorg tevens voor ruimte om onvoorziene problemen op te lossen (categorie 1)
- Vermijd categorie 3, delegeer of zeg “nee”.
- Categorie 4 taken doe je niet.
Eisenhower’s principe kan je helpen om je agenda efficiënter en effectiever in te delen en de stress, die je ervaart door de beperkte tijd om iets af te krijgen, te verminderen.
Waar wacht je nog op? Stop met staren naar je overvolle agenda en start vandaag met het organiseren van je taken met behulp van de Eisenhower urgent/important matrix!